Thursday 10 December 2015

Diesel luchtvervuilend? De politiek is aan zet!

Het Volkswagenconcern wordt nu aan de paal genageld, maar het zou best kunnen zijn, dat dit het topje van de ijsberg is.  Er zijn door de auto-industrie geweldige stappen gezet, zowel met benzinemotoren als met dieselmotoren. De verbruikscijfers zijn de laatste 10 jaar enorm gedaald, maar de vraag is nu wel, of de politiek niet té ver is doorgeslagen.  Volgens Huub Teesing zijn de emissie-eisen door de politiek te sterk aangedikt en is onvoldoende gekeken wat haalbaar is.  En dat moet ook nog eens betaalbaar zijn.  Euro 3, euro 4, euro 5 en zelfs euro 6 zouden theoretisch geweldig zijn, maar is dat technisch betaalbaar te realiseren?  De emissie-waarden van de benzine- en dieselmotoren zijn  de afgelopen 10-15 jaar enorm verbeterd, zelfs exponentieel.  En als het niet meer haalbaar is, dan ligt fraude op de loer….

De politiek zal zich moeten afvragen, of ze niet té ver zijn doorgeschoten.  Allerlei belastingmaatregelen zijn er aan opgehangen.  Zoals met de hybride auto’s, die in het stadsverkeer goed elektrisch kunnen rijden, maar op de grote weg is dat onmogelijk, waardoor het verbruik vergelijkbaar is met gewone verbrandingsmotoren, aldus Huub Teesing.

Trouwens, de officiële verbruikscijfers zijn een lachertje. Een autofabrikant verkoopt zijn type auto met een verbruik van 1: 20, maar er is geen enkele eigenaar die daar in de praktijk bij in de buurt komt.  Dit komt omdat de officiële verbruikcijfers in optimale omstandigheden wordt gemeten, en die wijken sterk af van de praktische situatie op de weg.  Het zou veel eerlijker zijn, aldus Huub Teesing, als de Europese unie een circuit laat aanleggen, waar allerlei omstandigheden kunnen worden nagebootst, maar deze omstandigheden moeten dan wel voor alle autofabrikanten gelijk zijn. Als de luchtvochtigheid verschilt van de aangenomen standaard, dat kan dit met een factor worden gecorrigeerd.  Dat geldt ook voor de temperatuur en de wind. Een algemeen erkend testbureau zoals de TüV of de ANWB moeten de testen uitvoeren voor alle typen auto’s, die op de markt worden gebracht.  Elektronische manipulaties moeten worden uitgesloten.

No comments:

Post a Comment